Friktionsfritt byggande
Postad: 8 år sedan
Ni som läst mina inlägg kanske börjar ana att jag bygge en hel del begagnade grejer men om man inte är rädd för lit pysslande kan det mycket väl bli en lönsam affär att byta till sig saker och bygga om. Idag skiner solen och vattnet och gäddorna lockar så jag slänger bara upp ett kort litet inlägg om en av de enklaste "uppgraderingarna" man kan göra för en originalbössa, nämligen cylindern!
De flesta standardbössor på marknaden kommer ju med den tämligen välkända mässingcylinden som ser hellre än kul ut efter ett par spel. Oftast är det undermåligt fett till kugg et.c. och speciellt portade cylindrar (M4 m.fl.) samlar gärna på sig en hel del skit inuti. En enkel isärtagning av gearboxen och rengöring kan göra underverk! Men det tar vi en annan gång. Tänkte bara visa hur stor skillnaden på en originalcylinder blir efter en enkel tur i pelarborren med polertrissa och lite Autosol. Se bara till att torka ur cylindern innan polering så du slipper repor och efteråt så är det lika viktigt att exempelvis diska den och sen polera med ren och torr trasa. Autosol slipar ytan och den effekten vill man inte ha med pistong och pistonghuvud på plats sedan. Så rengör noggrant, polera, rengör igen och sen är det bara att montera ihop! Jag använder Elements Air Seal Grease, tycker det funkar suveränt även om det är lite kletigare än silikonolja. Men tätt blir det!
Det skall glida lätt och vara tätt!
/Eric

De flesta standardbössor på marknaden kommer ju med den tämligen välkända mässingcylinden som ser hellre än kul ut efter ett par spel. Oftast är det undermåligt fett till kugg et.c. och speciellt portade cylindrar (M4 m.fl.) samlar gärna på sig en hel del skit inuti. En enkel isärtagning av gearboxen och rengöring kan göra underverk! Men det tar vi en annan gång. Tänkte bara visa hur stor skillnaden på en originalcylinder blir efter en enkel tur i pelarborren med polertrissa och lite Autosol. Se bara till att torka ur cylindern innan polering så du slipper repor och efteråt så är det lika viktigt att exempelvis diska den och sen polera med ren och torr trasa. Autosol slipar ytan och den effekten vill man inte ha med pistong och pistonghuvud på plats sedan. Så rengör noggrant, polera, rengör igen och sen är det bara att montera ihop! Jag använder Elements Air Seal Grease, tycker det funkar suveränt även om det är lite kletigare än silikonolja. Men tätt blir det!
Det skall glida lätt och vara tätt!
/Eric


1736 1
#1 Masser